5 oktober 2010

Första praktiska lektionen.


Idag hade vi första praktiska dagen i skolan - Vårdens grunder.
Vi började dagen med att byta om till "vård kläder". Alla i klassen gick runt med vita kläder hela dagen. (utom jag då som alltid är speciell och hade en grön övredel istället för vit, nån måste ju sticka ut!) Vi började med att titta på några filmsnuttar om hur ett ankomstsamtal skall gå till och inte gå till, sen fick vi öva på en kompis.
Senare på dagen fick vi äntligen börja med det roliga - att lära oss mäta puls och blodtryck med manuella mätare. En sån som här på bilden bredvid. Med hjälp av den och ett stetoskop får man ett mera exakt blodtrycksvärde än med de elektroniska apparaterna. Men först måste man ju lära sig att använda dem - Inte så lätt som det ser ut!... Att lära sig se och höra ljuden som visar var övre och undre trycket ligger är inte alls lätt. I ett stetoskop hörs så många andra ljud, så att lära sig urskilja det rätta tryck ljudet är OTROLIGT svårt!....
Men roligt var det.
Efteråt var jag så slut att jag knappt orkade trampa på cykeln hemåt. Men skoldagen var inte slut där inte, nejdå. För efter skolan hör det ju till att man ska jobba med skolarbeten. Så tog med mig hem Monica som jag försökte skriva en uppsats med - men båda var så trötta efter den intensiva skoldagen att det tog en halvtimme att formulera en mening! - vi gav upp efter 1h.
Nytt försök imorgon. :)

Men mycket har jag lärt mig idag, och äntligen en fick jag ha en lektion som fick mig att åter minnas varför jag sökte till denna linje - Jag trivs i vård kläderna, jag trivs med stetoskopet i handen och blodtrycksmätaren i den andra - Det är jag, mitt blivande yrke.

5 kommentarer:

  1. Nå ho i hela väädä hadd tu gröön kläädä om aadä hadd vit? :D

    SvaraRadera
  2. Oj, hä låter jo roligt tokodi praktisk saakrä! :o) Tu får byri haa oss som försökskaniinä saan! =D

    SvaraRadera
  3. Tofslan - ja har alltjemt ve speciell ;)

    Heidi - Jo ja komber no ti ööv på är ;D

    SvaraRadera
  4. väcker minnen liti minnen ti liv tå du skrivar om dehär :) Så roligt att du he du vill arbeit me :) <3 vårdyrket passar bra åt dej!

    SvaraRadera
  5. Heidi... va lovar du ut oss som fösökskaniinä? :D

    SvaraRadera