19 oktober 2010

Inte som jag tänkt mig

Ibland går allting inte riktit som man tänkt sig. En sån dag är idag.
Jag vaknade morgontrött som vanligt, låg o drog mig i sängen en stund innan jag lyckades stiga upp. Klädde på mig, åt och satte mig för att titta på tv. Klockan närmade sig 9:o och det var dags att bege sig mot skolan. Jag satte mig i bilen och körde iväg.
Plötsligt har jag en pipande brandbil bakom mig. Jag får panik. Ser det gula trafikljuset framför mig. Men försent. PANG. Krockar rakt i bilen framför mig...
Föraren stiger ut. Förargad. Jag försöker behålla lugnet och säger att vi ska förflytta oss till en busshållsplats 100m framför, så vi inte förhindrar trafiken.
Vi flyttar oss... Kvinnan, en finsk sådan är arg. Kräver pengar i handen eller så ringer hon polisen... Orkar inte berätta allt där emellan. Men polisen blev tillkallad. Ansåg att det inte var några stora skador - och föreslog att vi sinsemellan skulle komma överrens om vad som skulle göras.
Men hur kommer man överrens med någon som för det första pratar ett annat språk än jag? Och ännutill är mycket arg och stor på sig? Hur kan man diskutera med en sådan? Jag själv står där. Försöker andas djupt, inte gripas av panik. Försöker förgäves hålla tårarna tillbaka. Men icke.

Jag har alltid tvivlat på min körförmåga. Har varit rädd att sätta mig framför ratten.
Kan inte direkt säga att det förbättrades nu
Anklagar mig själv för att inte hinna reagera i tid. Jag blev ju lärd att inte låta brand- eller polisbilar störa mig i trafiken. Men ändå greps jag av panik för att jag kände mig ivägen.


Nä usch... vill aldrig vara med om detta igen.
Ingen skadades. Jävligt tur!

Men jag är skadad psykiskt. Kommer aldrig kunna förlåta mig själv för detta misstag. Kommer börja tvivla på min körförmåga ännu mera. Kommer hata mig själv för att jag inte var mera uppmärksam.
Ligger och bäddar in mig varmt. med täcket runt mig och massor med kläder, fryser ändå så jag skakas. Försöker andas djupt och ta det lugnt. Dricker mycket saft. Gråter...
Vill bara att någon ska krama om mig.



Vet att detta är något som sker vem som helst. Att jag inte borde ta det personligt. Att det inte är någon stor sak. Pappa hjälper mig med försäkrings grejjerna och jag behöver inte göra mycket. Men det tär på mig.
Jag hatar att göra misstag. Hatar att vara den som råkar ut för något.

Nä nu ska jag dricka mera av mammas underbara äppelsaft och hoppas på att jag snart lugnar ner mig.

6 kommentarer:

  1. Voi söpöliina Tiiina, sånt händer. Å finska arga tanten kan tryck sin registerplåt i röven ifall int o kan oppför si na betär än såstee. Bitchslap åt hänna, BIGTIME! Å höödu, om i muntrar opp naa kan ja säg att ja har viri i diitsi ein gang riktit ordentlit mä Terrano så kevinski måsta dra opp mi mä traktorn, ja har viri opp på en trafikdeilar ( tänkt att nu ska ja kör ekonomiskt å taa korsningen i treans växel!) Funkka ju jättebra. Å så har ja viri halvt i ditsi en anan gang å berätta om betydelsen av fyrhjulsdrift åt en tant, ja har backa in å skrapa en anaen bil (jååå, ännutil mä pappas biiln på Smarkets parkering!! IIK), tsöört in i ett lager så att i har komi ett hål...Dobidobidooo...Tsört övä x-antal fågla, å så hä värsta. En massiivan fågelflock flyger opp framfö biln. Vad gör Aidai. Jåå, lägger handä fyri öögona å iiiik-ar fö si sjölv i biln. UTAN ti sänk hastiheitn. Bra där. Micki tsäms.. Så Taina, sånt sker men hä gar oftast alljemt ti reid ut. :) Nya tag bara å så visar du mittfingri nästa gang du siir hodee arga tanten! KRAMAR!

    SvaraRadera
  2. "Ha mod att vara den du är och tappa inte modet för att du är den du är" Tu e jo ho bästa Tina vi haar. KRAM

    SvaraRadera
  3. Voi tack mamma! <3 Häde ska ja minns :) Ja har ti bästa föräldra man kan ha!!!! KRAM

    SvaraRadera
  4. Ja vejt Tina hu e känns , men don't be so hard on yourself! He händer nästan all förr elde sejnari å san lär man se åv misstage ..Hode kvinno hadd å säkert ade ilskona som o to ut än bara hide bilsaken..fejl åv henna ti bli såde arg! om int vi sku göra na misstage sku int vi utvecklas eller lär oss na...ha e bra, vännen!
    kramar <3

    SvaraRadera
  5. Kära Tina! Ny måst dy lova ti sluut ti slå di sjölv i hövo. Hä kan stsee åt vöm som helst å hä va jo int naan som skada tsi. Biilä finns i ho mytsi som helst ååv! STOOOR FAMPP från Mia å Nils André

    SvaraRadera